تقریبا می­شد پیش­ بینی کرد که آینده ­ی تلفن­ های همراه به صفحه نمایش­ های لمسی گره خورده است، اما تا پیش از فراگیر شدن تبلت­ها کسی فکرش را نمی­کرد که آینده­ ی رایانه­ ها هم چنین سرنوشتی داشته باشد. با عرضه ویندوز 8 حتی تولید­­کننده اصلی­ترین سیستم عامل دنیا هم به این نتیجه رسید که آینده از آن رایانه ­های لمسی و قابل حمل است. به همین دلیل بر آن شدیم تا نحوه ­ی کارکرد صفحه ­های لمسی را توضیح دهیم. صفحه نمایش ­های لمسی عموما از سه نوع "مقاومتی", "فروسرخ" و "خازنی" هستند که در حال حاضر مدل خازنی بیش از بقیه استفاده می­شود و در واقع به فناوری غالب تبدیل شده است.

نتیجه تصویری برای صفحه ی لمسی چگونه کار میکند


خازنی (Compactive)

همانطور که از نام این نوع صفحه نمایش برمی­ آید نحوه کارکرد آن بر اساس یک خازن طراحی شده است. در واقع کل صفحه همانند یک خازن الکتریکی عمل می­کند. این نوع صفحه نمایش از دو لایه ­ی رسانای شفاف تشکیل شده است که لایه بیرونی می­تواند شیشه باشد، به همین دلیل صفحه نمایش­ های خازنی مقاومت بالایی در برابر ضربه و خش دارند و از وضوح بالایی هم برخوردارند.

در بین این دو صفحه، دو لایه الکتریکی بسیار نازک قرار گرفته که به افزایش مقاومت الکتریکی حساس هستند. زمانی که انگشتتان را بر قسمتی از صفحه می­گذارید مقاومت الکتریکی آن نقطه افزایش پیدا می­کند و داده ­ی ورودی با برخورد به آن دو لایه ­ی الکتریکی و رسیدن به لایه­ ی نهایی تولید می­شود.

ضعف اصلی مدل خازنی این است که تنها با انگشتان دست کار می­کند و از روی دست کش یا با قلم ­های معمولی نمی ­توانید با آن کار کنید. اما سرعت بسیار بالا، قابلیت چند لمسی عالی، وضوح بالا و دید کاملا مناسب در برابر نور خورشید مزایایی هستند که باعث شدند مدل خازنی به فناوری غالب صفحه نمایش ­های لمسی بدل شود.

فروسرخ (Infrared)

صفحه نمایش­ های این رده دو مدل نوری و حساس به گرما دارند. در مدل حساس به گرما صفحه نمایش به یک ماتریس بزرگ بدل می­شود و زمانی که هر یک از خازنه ­های این ماتریس با جسمی گرم برخورد داشته باشد واکنش ویژه ­ای انجام می­پذیرد.

یکی از معایب مهم صفحه نمایش ­های حساس به گرما این است که تنها با انگشت کار می­کنند ودر زمستان که حرارت انگشتان پایین است عملکرد مناسبی را به شما ارائه نمی­دهند!

در مدل نوری، پرتوی نور در سطح بیرونی و در دو مختصات X و Y بطور مداوم ارسال می­شود. در صورتی که جسمی مانع دریافت این دو پرتو شود همان نقطه محاسبه شده و عملیات صورت می­پذیرد. با توجه به این ویژگی برای کار کردن با این مدل می­توان از هر جسمی استفاده کرد. اما دقیقا به همین دلیل این مدل به گرد و غبار حساس است.

هر دوی این صفحه نمایش ­ها از قابلیت چند لمسی استفاده می­کنند و در برار نور خورشید هم دید مناسبی دارند.

مقاومتی (Resistive)

صفحه نمایش ­های مقاومتی در واقع اولین فناوری در این زمینه بودند که بصورت عام استفاده شدند. این صفحه نمایش­ ها که در تلفن­ های همراه هوشمند قدیمی همراه با قلم استفاده می­ شدند از دو لایه تشکیل شده اند، لایه بیرونی انعطاف پذیر است و با فشار دادن آن کمی فرو می­رود. اما لایه درونی ثابت و بصورت پله پله است. یعنی در جای جای صفحه فرورفتگی ­هایی بصورت مربع وجود دارد. اگر لایه بیرونی با یکی از این فرورفتگی ­ها برخورد کند مختصات آن نقطه به پردازشگر ارسال می­شود و شما نتیجه را مشاهده خواهید کرد.

معایب زیاد این فناوری باعث شد که کم­ کم از رده خارج شود.

معایبی همچون نداشتن دید مناسب در برابر نور خورشید، پشتیبانی نکردن از قابلیت چند لمسی و دوام پایین لایه بیرونی که خیلی زود خش می­ افتد و باید آن را عوض کنید، از مسایلی هستند که در کنار رفتن این نوع صفحه نمایش نقش مهمی ایفا کردند.