Mash Up در لغت به معنای مخاوط کردن است. ها انواع مختلف دارند که معروف ترین هاش عبارتند از:

map mashup
photo Mashup
search Mashup
video Mashup
travel Mashup
social Mashup
music Mashup
news Mashup
messaging Mashup

مثلا با ترکیب آدرس و تصویر شعبات مختلف بانک از طریق google maps یک map mashup ایجاد میشود و یا معمولا به یک آهنگ ایجاد شده توسط ترکیب دو یا چند اهنگ از پیش ضبط شده music mashup گویند.

مشاپ در مفاهیم وب به وب سایت ها و برنامه های کاربردی گفته میشود که از ترکیب سرویس ها و امکانات موجود دو یا چند سروریس دهنده ایجاد می شود. در واقع داده ها و سرویس های چند منبع را به صورت یکپارچه در می آورد. از آنجایی که روز به روز تعداد سرویس ها ی موجود در منابع مختلف رو به افزایش است با mashup  و ترکیب سرویس ها می توان به خدمات کامل تری دست یافت.

 

نتیجه تصویری برای ‪mashup‬‏

کاربرد Mash up برای شرکت های خودرویی:

یکی از جالب ترین امکانات، ترکیب نقشه با محل تردد خودرو است. مثلا می توان با ردیابی خودرو در طی دوره زمانی مشخص مبدا و مقصدهای فرد را توسط خودرو مشخص کرد و بعد با استفاده از داده های ترافیکی ، بهترین مسیرها را به مشتری ارایه داد.

همچنین با بکارگیری اطلاعات جغرافیایی و اطلاعات خودرو (مسافت پیموده شده، آخرین تاریخ تعویض روغن، دوره های گارانتی و ...) نزدیکترین مرکز خدمات معتبر را براساس برنامه کاری فرد (که از طریق تقویم های گوگل، یاهو و یا موبایل فرد) در دسترس می باشد ترکیب کند و زمان مناسب را به وی پیشنهاد دهد.

کاربرد های Mash Up برای سازمان های خبرگزاری:

ترکیب داده های گوناگون باعث کشف روابط جدید و جالبی در دنیای اخبار می شود. تصور کنید همزمان با انتشار اخبار ، محل رویدادها را نیز روی نقشه ها نمایش داد و یا ترکیب رویدادها از لحاظ زمانی روی نمودارها می تواند خیلی از روابط را آشکار کند. مثلا ترکیب اخبار مالی (مثل بورس، قیمت ارز، قیمت نفت و ...) با رویدادهای سیاسی.

یا همینطور ترکیب اخبار فرهنگی – هنری با رویدادهای اجتماعی. به طور مثال موارد زیر کاربردهایی از  Mash Up ها می توانند باشند:

نمایش دادن اخبار مالی (بورس، ارز، نفت و ...) با رویدادهای سیاسی روی یک محور زمانی مشترک

نمایش اخبار فرهنگی  هنری ، اجتماعی و ... روی نقشه جغرافیایی به منظور نمایش میزان فعالیت های فرهنگی هر منطقه

ترکیب رویدادهای فرهنگی-اجتماعی با نقشه شهری (Google Maps) تا هر زمان بازدیدکنندگان به سرویس گوگل مراجعه کردند، فعالیت های جاری را به آنها اطلاع رسانی کند.