رایانه‌های پوشیدنی(Wearable computers)، رایانه‌ای می‌باشند با قطعات کوچک الکترونیکی که در زیر یا روی لباس کاربر قرار گرفته و اطلاعات خاصی از بدن فرد را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. این دسته از رایانه‌ها برای برنامه‌های کاربردی که نیاز به محاسبه دارند طراحی شده‌اند.

ویژگی این کامپیوتر های پوشیدنی به دو دسته ی ویژگی های فیزیکی و کارکردی تقسیم می شوند.ویژگی فیزیکی سیستم های پوشیدنی اشاره به وزن کم سیستم ها و زیبایی آن ها دارد.در حال حاضر اغلب رایانه های پوشیدنی درون لباس ها و لوازم جانبی افراد مخفی شده اند و همراه آن ها یکپارچه می شوند.ویژگی کارکردی سیستم ها اشاره به چند کارکردی بودن و قابلیت تنظیم با برنامه های مورد نیاز کاربران را دارد.

نتیجه تصویری برای فناوری پوشیدنی




کاربرد های سیستم های پوشیدنی در آینده :

ورزش: ورزشکاران نیازمند پایش و کنترل مستمر پارامتر های حیاتی مانند ضربان قلب؛ دمای بدن ، سطح عرق بدن و غیره می باشند.برخی حسگرهای مورد استفاده توسط ورزشکاران میتواند سطح اضطراب ، هیجان ، استرس را در حین بازی ثبت کند. هم چنین صدمات فیزیکی برای این افراد به دلیل کنترل مداوم تغییرات بدنی کاهش میابد.


مشاغل اجتماعی: شغل هایی مانند آتش نشان ها ، ارتش های کشور و.. میتوانند از فناوری پوشیدنی استفاده کنند . این افراد می توانند در شرایط اضطراری از این دستگاه ها جهت ثبت اطلاعات ، پیگیری افراد ، امداد رسانی ، آتش گرفتگی و... استفاده کنند.


پزشکی: پایش و کنترل افراد کسب اطلاعات لازم به طور مستمر و طولانی مدت مربوط به افراد، از کاربرد های سیستم های پوشیدنی می باشد. بررسی وضعیت سلامتی افراد به طور مداوم موجب افزایش توانایی تشخیص پزشکان در بیماری ها می شود.


نتیجه تصویری برای فناوری پوشیدنی